Burning Daylight weet je te pakken en vast te houden
Geschreven door RedactieVincent en Daniël van Songfestival Update laten hun licht schijnen op de actuele ontwikkelingen rondom het Eurovisie Songfestival 2023 en de Nederlandse inzending Mia & Dion.
Welkom in het meningencircus, Mia en Dion! Gisteren hebben we voor het eerst het Songfestival-nummer van 2023 gehoord. Vooraf had ik er niet veel van verwacht, vooral omdat ik het duo niet heel sympathiek vond. Vlak na de bekendmaking dat Mia en Dion naar het Songfestival gaan dook er een minidocumentaire op uit 2020 waarin de naar Amerika verhuisde Mia vertelt dat ze altijd depressief wordt als ze in Nederland terugkomt. Ook het gerucht dat de selectieprocedure niet eerlijk is verlopen helpt daar niet aan mee. Ik had gehoopt dat ze dat imago een beetje konden oppoetsen en de manier om dat te doen is interviews geven. Helaas waren ze niet aanwezig in de studio bij Khalid & Sophie, maar kozen ze ervoor om slechts een paar minuten geïnterviewd te worden op een andere locatie.
Maar dan nu waar ‘iedereen’ op heeft gewacht: mijn mening over het lied. Normaal gesproken word ik van dit genre niet snel warm, maar na twee keer luisteren moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet slecht vind. Je merkt goed de hand van Duncan Laurence in het nummer, maar het is toch net anders dan Arcade. Ik vind het opvallend genoeg ook goed bij het Songfestival passen. Ik moet oppassen dat ik niet te enthousiast wordt, want dat past niet bij mij. Ik ben heel benieuwd hoe Mia en Dion het gaan doen voor ons land, maar voordat Nederland hun kan omarmen moeten zij eerst Nederland omarmen.
Vincent
Er heeft nog nooit iemand sneller een imagoprobleem gehad dan Mia Nicolai. Ze heeft nu al last van sterallures. Win eerst maar het Songfestival, dan is het gedoogd om je te gedragen zoals je mentor Duncan. Afijn, laten we dat even aan de kant zetten. Ik ben ook positief verrast! Ik vind het grappig dat je inderdaad hoort dat Duncan aan het nummer heeft meegeschreven. Duncan heeft echt een eigen stijl. Ik hoop vooral dat hij niet ineens voor heel veel artiesten gaat schrijven, want dan is hij zelf als artiest niet meer uniek. Voor nu werkt het supergoed, want Burning Daylight weet je net als Arcade te pakken en je drie minuten vast te houden. Het is geen hedendaags Top 40-liedje met een terugkerend catchy refreintje en dat is juist goed. Het is onderscheidend! En vooral: boven verwachting!
Wat mij vooral opvalt aan het lied is dat het erg lang duurt voordat Mia gaat zingen. Ze is aan het begin wel een klein stukje te horen als tweede stem, maar haar solo komt pas heel laat. Ze lijkt eerder de featuring-artiest dan dat het een echte duo-song is. Ik ben dan ook vooral benieuwd hoe het er in Liverpool uit gaat zien. Staat Mia tijdens het optreden dan een volle minuut stil naar Dion? Of komt ze pas later in beeld? Bij dat laatste lijkt ze helemaal de featuring-artiest. Dit wordt de grootste uitdaging voor het team! Gelukkig voor ons heeft Marnix Kaart, die het Songfestival in Rotterdam en het optreden van S10 in Turijn regisseerde, weer getekend voor de regie. Hij kan het maken of breken.
Daniël
Houdt songfestivalupdate.nl in de gaten voor het laatste nieuws. Volg ons ook op Facebook, Twitter, Instagram en TikTok én wordt lid van onze Facebook-groep!