Correspondent België: ‘Met een goede staging is een finaleplaats zeker reëel’
Geschreven door Jolien Weuts Laatste update:België-correspondent Jolien volgt Hooverphonic in aanloop naar het Songfestival.
Afgelopen donderdag was het dan zo ver, net als Moldavië, Roemenië en Nederland presenteerde ook België hun nummer voor het Eurovisie Songfestival. Hooverphonic zal het lied The Wrong Place brengen in de eerste halve finale op 18 mei. Hooverphonic is met The Wrong Place trouw gebleven aan hun eigen stijl en hebben zich niet laten beïnvloeden door alle commentaren. Ik vind dit wel positief, ze zijn uniek in hun genre en dat kan een voordeel zijn. Geike’s stem komt mooi uit in het lied en hiermee krijgen we nog maar eens bevestigd dat ze een geweldige zangeres is.
Het is wel een iets ander nummer geworden dan ik verwacht had, er zitten namelijk geen strijkers in, maar het heeft wel de typische Hooverphonic sound. Het lied is ook niet speciaal voor het Songfestival geschreven, maar het bleef steeds terugkomen bij de selectie en is zo dus uiteindelijk toch onze inzending geworden. Ze wilden iets anders doen dan een lied dat over de lockdown gaat of iets dergelijks en ze wilden eigenlijk een nummer schrijven over een scène uit een niet bestaande film. Het lied is geschreven door Alex Callier en de Waalse Charlotte Foret, dus een echt Belgische-song zoals Alex het zelf beschrijft.
Gemengde reacties
De band beschrijft het nummer als een one night stand die fout gaat en dit is ook te zien in de video clip. The Wrong Place is geen lied waar mensen instant op stemmen zoals bijvoorbeeld City Lights wel was en daar maak ik me wel wat zorgen over. Ik weet niet als het in een rij met nog 16 andere nummers staat, mensen zich dit nog gaan herinneren en laat staan op stemmen. De jury zal dit lied wel appreciëren en dus zal onze kwalificatie weer afhangen van de mensen thuis. In het verleden hebben die ons wel al vaker in de steek gelaten zoals in 2018 met Sennek. Er zitten tot nu toe wel al best veel uptempo nummers in de eerste halve finale dus als het tussen 2 zo’n nummers zit kan het juist wel opvallen omdat het anders is.
De reacties van de Vlamingen zijn zoals altijd gemengd. Er is een groep die het geweldig vindt en een groep die het helemaal niks vindt. Bij de pers is het een beetje hetzelfde verhaal. De Vlamingen zijn eigenlijk altijd wel eerder negatief als het over het songfestival gaat. Alex geeft ook zelf aan dat hij daar niet echt meer van wakker ligt aangezien ze vorig jaar ook heel wat kritiek kregen op Release Me en uiteindelijk 5de geworden zijn in het alternatieve songfestival. De Belgen kunnen toch niet op hun stemmen dus is het volgens Callier ook niet zo heel belangrijk wat zij er van vinden. Veel belangrijker is wat mensen uit de andere deelnemende landen van het nummer vinden.
Staging is essentieel
Zoals de afgelopen jaren wel vaker het geval was zal de staging belangrijk zijn voor de kwalificatie voor de finale. De afgelopen jaren is het daar wel eens mis gegaan. De VRT heeft in 2019 wel al gezegd dat ze geleerd hebben van hun fouten, vooral die met Sennek, en het in de toekomst anders zouden aanpakken. Het back-up optreden is al opgenomen en daarvoor werd samengewerkt met regisseur Hans Pannecoucke, die onder andere ook de staging van Duncan Laurence heeft verzorgd. Of ze hem ook gaan inzetten voor het optreden in Rotterdam is niet expliciet vermeld maar mijn verwachting is van wel. Wat wel zeker is, is dat het optreden er anders zal uitzien als ze echt naar Rotterdam kunnen in mei.
Een ander probleem dat zich voordeed in de afgelopen jaren was de vocale prestatie van onze deelnemers. Daar maak ik me dit jaar geen zorgen over, Geike heeft al veel ervaring en kan geweldig goed zingen. Ik vertrouw er op dat de VRT doet wat ze gezegd hebben en geleerd hebben uit hun fouten en dat het dit jaar wel goed komt. Het nummer heeft potentieel en met een goede staging is de kans op een finaleplaats zeker reëel.