Spuiten en Slikken lanceert sexting campagne #geenhoofd
Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:Het BNN-programma Spuiten en Slikken heeft vandaag de sexting campagne #geenhoofd gelanceerd. Met de slogan ‘Als je iets deelt, hoofd buiten beeld’ pleit Spuiten en Slikken ervoor dat jongeren goeie anonieme naaktfoto van zichzelf maken en daarom geeft BNN tips en trics.
Volgens omroep BNN is naaktfoto’s delen een relatie anno nu. “Liefde is: alles met elkaar delen. Of toch niet? Sexting, het versturen van een naaktfoto of filmpje, is het flirten anno 2016. Maar in sommige gevallen is het helaas niet meer zo onschuldig als een flirt”, laat BNN dinsdagochtend weten.
De psychische klachten, bij met name tieners tussen de 14 en 17 jaar, kunnen enorm zijn als de foto ongewild wordt doorgestuurd. Degene die op de naaktfoto staat wordt vaak afgeperst of gechanteerd wat kan leiden tot een posttraumatische stressstoornis of in extreme gevallen zelfs tot zelfmoordpogingen.
De online campagne wordt gesteund door veel BN’ers. Onder meer BNN-gezichten Tim Hofman, Geraldine Kemper en Jan Versteegh, 3FM-DJ’s Giel Beelen en Domien Verschuuren, sekssymbool Bobbi Eden, stylist Maik de Boer en presentator van StukTV Giel de Winter steunen de campagne.
Deze BN’ers maken een foto van zichzelf zonder hoofd en verspreiden deze met #geenhoofd op hun Social Media-kanalen, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Iedereen kan de campagne steunen door een foto te maken van zichzelf en online te verspreiden met de hashtag #geenhoofd.
In de uitzending van Spuiten en Slikken van vanavond, dinsdag 16 februari, wordt door Tim Hofman, Geraldine Kemper en Jan Versteegh gepraat over sexting en de gevolgen daarvan. Gwen van Poorten en Nathan de Vries vragen scholieren op een middelbare school naar hun ervaringen met het onderwerp.
Gwen en Nathan komen erachter dat er zelfs vanaf groep 5 al seksueel getinte filmpjes worden rondgestuurd. In de studio worden tips gegeven hoe je zo verantwoord mogelijk aan sexting kan doen. Uit onderzoek van Meldknop.nl blijkt dat 1 op de 8 Nederlandse jongeren naaktbeelden van zichzelf deelt.