Songfestival-column: ‘Organisatie had geen andere keus in deze gekke tijd’
Geschreven door Vincent PopkenElke vrijdag laten Vincent en Daniël van Songfestival Update hun licht schijnen op de actuele ontwikkelingen rondom het Eurovisie Songfestival 2020 in Rotterdam.
Daar was afgelopen woensdag het bericht dat je wist dat zou komen. Het Eurovisie Songfestival in Rotterdam is net als duizenden andere evenementen afgelast en uitgesteld. De organisatie had geen andere keus in deze gekke tijd waarin we nu leven. Deze coronacrisis kunnen we alleen op deze manier bestrijden. Wel komt er nu een onzekere periode, ook voor het Songfestival. Want ondanks dat we weten dat het nu een jaar wordt uitgesteld, zijn er nog veel vragen.
Een van die grote vragen is: moeten de landen volgend jaar compleet nieuwe liedjes insturen? Er wordt hier veel over gesproken en zal in de komende tijd wel duidelijk worden. Zweden zou al hebben gezegd dat ze hun inzending The Mama’s volgend jaar niet sturen en weer een nieuwe inzending kiezen uit hun voorronde. Natuurlijk weegt hier het commercieel belang het zwaarst, maar ik vind dat je dit de artiest in kwestie toch tekortdoet en het hoogste podium ontneemt.
Een andere grote vraag is of Rotterdam volgend jaar wel de mogelijkheid heeft om opnieuw het Songfestival te kunnen hosten. De voorbereidingen van dit jaar heeft de gemeente Rotterdam al miljoenen euro’s gekost, die nu gewoon de prullenbak in gaan. Rotterdam is niet de rijkste gemeente van Nederland en kan dit waarschijnlijk niet opvangen. Komt Maastricht dan weer in beeld? Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op kan geven en waar de mensen van de organiseerde omroepen en organisator EBU de komende periode ontzettend hard over gaan nadenken. Maar het belangrijkste waar we op dit moment onze focus op moeten leggen: onze gezondheid.
Vincent
De afgelopen dagen was het natuurlijk onvermijdelijk dat het Songfestival in Rotterdam zou worden gecanceld. Het is een dubbel gevoel, want natuurlijk is het ‘maar’ het Songfestival. De wereld staat in brand, dus enige nuance is vereist. Het is wel ironisch hoe die zin uit het mislukte Koningslied elke keer weer terugkomt, het was inderdaad ‘de dag die je wist dat zou komen’. Toch had ‘de grootste entertainmentshow op aarde’ ook verlichting kunnen brengen in deze zware tijd. De extra nieuwsuitzendingen vliegen om onze oren, dus het Songfestival had de maatschappelijk rol kunnen vervullen waarom het festival ooit is opgericht: Europa verbinden. En dat is juist nu nodig.
Jij stelt terecht de vraag of landen volgend jaar compleet nieuwe liedjes moeten insturen, maar ik vind die vraag eigenlijk helemaal niet relevant. Want wil je als artiest wel met een ‘oud’ liedje je land vertegenwoordigen? Het is niet zo dat al die liedjes nu weer van Spotify en iTunes worden gehaald en volgend jaar opnieuw worden gereleased. Ik heb aan mijn Spotify-lijstje ook al een aantal Songfestival-nummers toegevoegd, waaronder het aanstekelijke liedje van IJsland en het prachtige Grow van onze Jeangu Macrooy. Over een paar maanden heb ik die al helemaal grijsgedraaid. Als Jeangu volgend jaar alsnog Grow gaat zingen op het podium, is dat niet meer spectaculair.
De Belgische inzending Hooverphonic heeft al aangegeven dat zij volgend jaar niet met hetzelfde nummer willen meedoen, omdat het dan al gewoon oud is. Maar denk aan Jeangu, die eerder in een interview heeft gezegd dat hij alleen aan het Songfestival mee wilde doen als hij met Grow ons land mocht vertegenwoordigen. Er lagen blijkbaar ook andere nummers op tafel, maar Jeangu nam alleen genoegen met Grow. De keuze is lang niet voor iedereen zo simpel als voor Hooverphonic. Maar we kunnen het ook omdenken: Jeangu is nu twee jaar lange onze inzending en staat dus twee jaar vol in de spotlights. Mooiere PR bestaat niet. Lieve mensen, stay safe! Wij gaan ons klaarmaken voor 2021.
Daniël
Reageren? Stuur een mailtje naar redactie@songfestivalupdate.nl.