Peter Lubbers nieuwe directeur Zodiak Nederland
Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:Zodiak Nederland heeft Peter Lubbers aangetrokken als nieuwe algemeen directeur van het bedrijf. Begin mei start hij met zijn nieuwe functie bij het productiehuis.
Recentelijk was Lubbers algemeen programmadirecteur van Fox International Channels Benelux. Daarvoor bekleedde hij diverse directiefuncties bij de AVRO en RTL. Zo was hij als programmadirecteur van RTL 7 medeverantwoordelijk voor het succesvol herpositioneren van de zender als een mannenzender.
Na zijn succes bij RTL 7 werd Lubbers gevraagd door de AVRO om directeur media te worden. In deze hoedanigheid was hij verantwoordelijk voor de gehele crossmediale programmering van de organisatie; televisie, radio en online. Bovendien was Lubbers in deze rol medeverantwoordelijk voor het nadrukkelijk positioneren van de AVRO als de omroep van kunst en cultuur en voor het fusieproces met de TROS.
Zodiak Nederland heeft de afgelopen jaren veel successen geboekt met nationale en internationale programma’s. De meest recente producties zijn het tweede seizoen van Jouw Vrouw Mijn Vrouw VIPS voor RTL4 en het derde seizoen van MasterChef voor Net5. Andere bekende titels van Zodiak Nederland zijn onder andere Recht In De Regio, Je Zal Het Maar Hebben, Red Mijn Vakantie, The Undateables, Cougar Love, Dit Is Mijn Lijf, Operatie Live en Wegmisbruikers.
Peter Lubbers zegt:
“Zodiak Nederland is een sterk merk met een lange en rijke programmatische geschiedenis, zowel bij publieke als commerciële zenders. De programma’s van Zodiak Nederland hebben een uitgesproken profiel en ik kijk er naar uit de komende jaren verder te bouwen op deze stevige basis.”
Naast Peter Lubbers bestaat de directie van Zodiak Nederland uit zakelijk directeur Jan Schots en commercieel directeur Shiyamala Bavinck. Begin maart is Wilma Westrus bij Zodiak Nederland van start gegaan als hoofdredacteur.
Zodiak Nederland maakt onderdeel uit van Zodiak Media, een van de grootste onafhankelijke producenten van entertainment, factual entertainment, drama en kinderprogramma’s ter wereld. In 2012 produceerden de 47 productiehuizen in 17 landen van Zodiak Media ruim 5.800 uur aan content. Zodiak Media creëert, produceert en distribueert content in alle belangrijke genres en op alle populaire media, zoals Millennium, The Girl With The Dragon Tattoo, Wife Swap, The Secret Millionaire, The Inbetweeners, Totally Spies, Fort Boyard en Being Human.
Marc-Antoine d’Halluin, CEO Zodiak Media, zegt:
“Ik ben erg blij dat Peter Lubbers, met zijn ruime ervaring bij zowel producenten als zenders, Zodiak Nederland komt versterken. Bouwend op het succes van Zodiak en de vernieuwde focus groeien onder zijn leiderschap. Ook wil ik Roy Aalderink bedanken voor zijn grote bijdrage en ik wens hem het beste in de toekomst.”
Peter Lubbers volgt Roy Aalderink op, die Zodiak Nederland (voorheen Palm Plus) na bijna tien jaar verlaat. De laatste drie jaar was hij algemeen directeur.