Famke Louise duikt in Chinese bontindustrie
Geschreven door Pieter JongsmaFamke Louise duikt in een nieuwe Videoland-documentaire in de Chinese bontindustrie. Famke zou eigenlijk vanavond haar nieuwe kledinglijn lanceren maar dat was echter een dekmantel voor de documentaire.
Samen met programmamaker Remco Garcia en dierenactivisten Thomas en Jenny is Famke Louise als vertegenwoordiger van het fictieve modemerk undercover afgereisd naar China om in de bontindustrie te duiken.
Famke Louise: “Nadat ik werd uitgeroepen als Dom Bontje, wilde ik met mijn eigen ogen zien hoe het er aan toegaat in de bontindustrie. Ik had hier destijds totaal geen besef van. Met deze documentaire hoop ik dat andere mensen ook wakker worden en geen bont meer dragen. Het was nodig om het opzetten van een kledinglijn als dekmantel te gebruiken en hiermee toegang te krijgen tot de bontmarkten en -boerderijen in China. Het lijkt me nog steeds heel leuk om in de toekomst een eigen kledinglijn op te zetten, maar dan natuurlijk 100% zonder bont.”
In Bont Girl gaat Famke Louise samen met de dierenactivisten Jenny en Thomas naar de binnenlanden van China waar bont ‘gekweekt’ en ‘geoogst’ wordt. Het randje bont, dat de capuchon van de in Nederland bij jongeren populaire parka siert, is vaak de vacht van een wasbeerhond en die worden daar op grote schaal gefokt. Het is geen ongevaarlijke reis.
Bont Girl is vanaf vanavond 20.00 uur te zien bij Videoland.
Foto: Andy Tan