YouTube-kanaal Songfestival heeft 1 miljoen abonnees
Geschreven door Daniël SchalkHet officiële YouTube-kanaal van het Eurovisie Songfestival heeft meer dan 1 miljoen abonnees. Songfestival-organisator European Broadcasting Union (EBU) overschreef afgelopen week de 1 miljoen abonnees-grens met haar YouTube-kanaal, genaamd Eurovision Song Contest.
Op het YouTube-kanaal staan de videoclips van de deelnemers van het Eurovisie Songfestival, interviews met de deelnemers en de optredens uit de halve finales en de finale. De EBU begon het YouTube-kanaal op 24 maart 2007, 51 jaar na de allereerste editie van het Songfestival.
De populairste video op het YouTube-kanaal van het liedjesfestijn is het nummer Satellite van de Duitse zangeres Lena, die in 2010 het Eurovisie Songfestival in Oslo, Noorwegen won. Het nummer van de Duitse Songfestival-inzending van 2010 is tot nu toe maar liefst 49.598.701 keer bekeken.
Ook Nederland is erg populair op het YouTube-kanaal. Het optreden van de Nederlandse inzending The Common Linnets met hun nummer Calm After The Storm uit 2014 is momenteel 7.608.200 keer bekeken. De videoclip van Slow Down van Douwe Bob is tot nu toe al 1.447.508 keer bekeken.
AVROTROS heeft ook een Nederlands YouTube-kanaal voor het Songfestival, met video’s van de Nederlandse inzendingen. Dat kanaal heeft momenteel 174 abonnees. De meest bekeken video is het opreden van Raffaëla Paton op het Nationaal Songfestival van 2012 met 339.893 kijkers.
Bekijk en luister hieronder het nummer Satellite van Lena: