Bijna 5,1 miljoen kijkers voor finale songfestival
Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:Bijna 5,1 miljoen Nederlanders hebben zaterdagavond het succes van Ilse DeLange en Waylon tijdens het Eurovisie Songfestival bekeken. Dat blijkt uit cijfers van stichting Kijkonderzoek. Het marktaandeel van Nederland 1 komt daarmee uit op 65%. Het optreden van Ilse deLange en Waylon was zaterdagavond goed voor 6,2 miljoen kijkers. De uitslag was goed voor 6,6 miljoen.
Het duo werd als The Common Linnets verslagen door de Oostenrijkse artiest Conchita Wurst en eindigde op de tweede plaats.
Nederland wist dinsdagavond door te dringen tot de finale van het jaarlijkse liedjesfestijn. Na de finale bleek dat DeLange en Waylon met hun nummer Calm after the Storm de halve finale had gewonnen. Naar de uitzending dinsdagavond keken ruim 3,3 miljoen Nederlanders.
Op weg naar het Songfestival dat net voor de finale van het Songfestival werd uitgezonden was zaterdagavond goed voor 2,1 miljoen kijkers. RTL4 had zaterdagavond een redelijke avond mede doordat Nederland massaal naar het Songfestival keek. De Jongens Tegen De Meisje op RTL4 scoorde zo'n 884 duizend kijkers en 11,6% marktaandeel. Typisch Carlo & Irene was zaterdagavond goed voor 911 duizend kijkers met 14,5% marktaandeel. RTL Woonmagazine met Nicolette van Dam wist zelfs meer kijkers te boeien dan op prime-time er keken 929 duizend kijkers, goed voor 19,8% marktaandeel.
SBS6 moest het zaterdagavond doen met 289 duizend kijkers voor Wie Goed Doet, goed voor 3,5% marktaandeel.