RTL 4 heeft beste aprilmaand in tien jaar
Geschreven door Pieter JongsmaRTL Nederland heeft met de tv-zenders in april een mooie stijging weten te boeken. Werd in april 2013 een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar behaald van 32,3 procent, afgelopen maand kwam dit uit op 34,2 procent. De Publieke Omroepen bereikten 23,7 procent en de SBS Groep 21,2 procent (doelgroep 20 – 49 jaar).
Marktleider RTL 4 realiseerde de beste aprilmaand sinds 2004. Er werd een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar behaald van 21 procent (april 2004: 22,5 procent).
In het weekend werden twee avonden vernieuwd met geheel nieuwe titels. Op 12 april ging de nieuwe zaterdagavond van start met ‘Typisch Carlo & Irene’ en ‘ZaterdagavondJURK’, goed voor bovengemiddelde zenderaandelen in de doelgroep van RTL 4 van respectievelijk 24,2 procent en 24,0 procent. 25 april beleefde de nieuwe vrijdagavond de première met ‘Het Zijn Net Mensen’ (21,5 procent) en ‘Alles Mag Op Vrijdag’ (29,3 procent).
In totaal gingen er bij RTL 4 negen nieuwe reeksen van start. Maar liefst 22 titels behaalden meer dan 1 miljoen kijkers en drie daarvan gingen zelfs over de 2 miljoen heen. ‘Divorce’ en ‘GTST’ waren de best bekeken programma’s met allebei 2,1 miljoen kijkers en zenderaandelen van 33,6 en 36,6 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar). ‘Everybody Dance Now’ trok met de finale ruim 1,5 miljoen kijkers. ‘Moordvrouw’ sloot een recordseizoen af met ruim 2 miljoen kijkers voor de laatste aflevering en ‘Buch in de Bajes’ bracht het eigen record op 1,3 miljoen kijkers.
Ook de komst van ‘RTL Late Night’ draagt duidelijk bij aan de groei van RTL 4. In april kwam het programma uit op pieken van 27,7 procent zenderaandeel (Boodschappers 20 – 49 jaar) en 1,2 miljoen kijkers.
De jongerenzender RTL 5 komt deze maand uit op een zenderaandeel van 6,8 procent in de doelgroep 20-34 jaar en is hiermee 17 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (5,8 procent).
De maandagavond was de best bekeken avond op RTL 5 met ‘From Russia With Love’ en ‘Ik Heb HET Nog Nooit Gedaan’, die op 7 april de hoogste scores behaalden met 14,5 procent en 22,7 procent zenderaandeel in de doelgroep 20-34 jaar.
Op 28 april ging de nieuwe maandagavond van RTL 5 zeer succesvol van start met ‘Project P: Stop Het Pesten’ en ‘Levenslang Met Dwang’. Respectievelijk haalden deze spraakmakende programma’s 19,2 procent en 26,9 procent zenderaandeel in de jongerendoelgroep. Naar het laatste programma keken op het hoogtepunt om 22.15 uur zelfs ruim een miljoen kijkers.
De dinsdagavond liet ook een stijging zien ten opzichte van vorig jaar dankzij ‘Adam zkt. Eva’ (17,0 procent zenderaandeel op 22 april) en ‘I Can Make You A Supermodel’ (14,6 procent zenderaandeel op 22 april).
Op 29 april gingen ‘Samantha & Michael: Doe Effe Paranormaal!’ en ‘Roy Donders: Meer Dan Stylist Van Het Zuiden’ direct goed van start met respectievelijk 15,2 procent en 14,5 procent zenderaandeel in de jongerendoelgroep.
Mannenzender RTL 7 kwam in april uit op een gemiddeld zenderaandeel in de eigen doelgroep, Mannen 20 - 49 jaar, van 7 procent. De vooravond is beter bekeken dan in dezelfde maand vorig jaar, vooral dankzij 'Stop! Politie', dat op een gemiddelde uitkwam van 5,7 procent in de core doelgroep. De films op de dinsdag en woensdag trokken ook meer kijkers. 'Independence Day' had prime time het hoogste zenderaandeel (11,8 procent in Mannen 20 - 49 jaar) en 'Spider Man 3' de meeste kijkers (421.000).
De best bekeken uitzending van RTL 7 was de Europa League-kwartfinale tussen AZ en Benfica met 1,2 miljoen kijkers en 25,1 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Op 14 april kwam 'Voetbal International' uit op 16,0 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 7. 'Koning Voetbal' scoorde eveneens bovengemiddeld, met een zenderaandeel van 8,2 procent in Mannen 20 - 49 jaar.
RTL 8 haalt met 3,8 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar de hoogste april-maand sinds 2008. Dat is maar liefst 15 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,3 procent) en 12 procent hoger dan vorige maand (3,4 procent). De dinsdagavond laat de grootste stijging zien dankzij de goede performance van de film Eat, Pray, Love op 8 april met 9,9 procent zenderaandeel in Vrouwen 20-49 jaar (tevens de best bekeken film op RTL 8) en de klassieker ‘Grease’ op 22 april met 7,2 procent zenderaandeel.
De zondagavond is de best bekeken avond van RTL 8 met de series ‘Crime Scene Investigation’ en ‘CSI New York’.
De nieuwe vooravond op maandag t/m vrijdag met een dubbele aflevering van ‘The Bold & The Beautiful’, ‘EHBO Eerste Hulp Bij Opvoeden’ en ‘Judge Judy’ is goed van start gegaan. Vooral de tweede aflevering van ‘The Bold & The Beautiful’ werpt zijn vruchten af.
RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 8,8 procent in de doelgroep 3-8 jaar, dit is gelijk aan vorige maand. In het middag tijdvak op maandag t/m vrijdag is er meer gekeken en stijgt het gemiddelde zenderaandeel naar 5,1 procent. De best bekeken programma’s deze maand waren ‘Koala Brothers’ en ‘Chuggington’.
Afgelopen maand zijn de Telekids-programma’s bijna 8 miljoen keer bekeken via de RTL XL app, de Telekids app en RTLXL.nl. Sinds de lancering in januari 2013 is de app van de kinderzender 365.055 keer gedownload (bron: Google Play, iTunes en comScore).
Digitale themakanalen
RTL Crime haalt in april een cumulatieve bereik van 676.000 in de doelgroep 6+ en 306.000 in de doelgroep 20-49. Het best bekeken programma op de crime-zender is ‘Baantjer’ op 5 april gevolgd door ‘Moordvrouw’ op 6 april.
Vrouwenzender RTL Lounge haalt in april een bereik van ruim 1,1 miljoen in de doelgroep 6+ en 339.000 in de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar. De preview van ‘GTST’ in de ochtend-uren is het best bekeken programma op deze zender
RTL Telekids 24/7 haalt een bereik van 539.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3-8 jaar haalt de zender een bereik van 134.000 wat hoger is dan vorige maand.
Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.