Amina inspireerde Monique van Wensveen voor animatiefilm: ‘Herinnert mij aan een heftige tijd’

Amina inspireerde Monique van Wensveen voor animatiefilm: ‘Herinnert mij aan een heftige tijd’

Geschreven door Daniël Schalk

Het nummer C'est le dernier qui a parlé qui a raison van de Franse inzending Amina (1991) inspireerde Monique van Wensveen (59) op de kunstacademie om een animatiefilm te maken. “Het refereert aan de Afrikaanse roots. Landen willen op het Songfestival vaak hun eigen identiteit laten zien, maar met dit nummer koos Frankrijk juist voor de klank van hun immigranten.”

Songfestival Update interviewt in januari elke maandag een Songfestival-fan over zijn of haar favoriete Songfestival-nummer. Vandaag Monique van Wensveen uit Ammerstol, Zuid-Holland.

“De maand mei is de leukste maand van het jaar”, zegt kunstenares Monique. Al haar hele leven is ze fan van het Eurovisie Songfestival. “Soms wat fanatieker, soms wat minder”, bekend ze. Het Songfestival is volgens Monique inmiddels uitgegroeid tot een instituut. “Het gaat om de magie van de verbondenheid van landen.” Die magie voelde Monique al in de vroege jaren ’70, toen zij voor de allereerste keer naar de muziekwedstrijd keek. “We keken met vrienden van mijn ouders en hun kinderen. Lijstjes op schoot, chips en cola erbij en wedden op wie er zou gaan winnen.”

In 1991 zat de Songfestival-fan ook voor de buis. De Zweedse zangeres Carola Häggkvist won met Fångad Av En Stormvind, maar het was runner-up Amina die met haar Franstalige nummer C'est le dernier qui a parlé qui a raison de meeste indruk op Monique maakte. “Ik vond het gelijk geweldig”, blikt Monique terug. “Het is mooi, spannend en sfeervol. Met alleen zang en muziek schept het de sfeer van de Afrikaanse jungle. Dat is een wereld die ik niet ken, maar erg intrigeert.”

Animatiefilm

De Franse Amina van Tunesische komaf inspireerde Monique met haar liedje om er een film over te maken. Op de kunstacademie kreeg ze in 2011 de opdracht om een animatiefilm te maken over het verstrijken van de tijd. “Ik dacht aan het dag- en nachtritme, de schemering die valt en de nacht. C'est le dernier qui a parlé qui a raison beschrijft hoe in het oerwoud ook de nacht valt”, legt ze uit. “Het nummer bevatte precies de sfeer die ik in mijn animatiefilm wilde oproepen.”

De film gaat net als C'est le dernier qui a parlé qui a raison over het verstrijken van de tijd, maar het nummer is zelf niet terug te horen in de animatiefilm. Monique gebruikte uiteindelijk muziek van de Britse muzikant David Sylvian. “Zoals dat gaat met een creatief proces, blijft er uiteindelijk niet veel van het idee over. Ik ben bang dat alleen ikzelf mijn inspiratiebron er nog in herken.”

Doorzettingsvermogen

Monique haalt bijna 30 jaar na de deelname van Amina aan het Songfestival nog veel kracht uit het nummer. “Het lied is voor mij nu meer verbonden aan de animatiefilm dan aan het Songfestival.” Het nummer heeft Monique bloed, zweet en tranen bezorgd. “Het filmpje was een lastige en tijdrovende klus. Ik ben er ruim drie maanden mee bezig geweest, maar toen het bijna klaar was kreeg ik een ingeving en heb ik op een zondagavond in tien minuten een heel ander filmpje gemaakt.” 

“C'est le dernier qui a parlé qui a raison herinnert mij aan de heftige, maar fijne tijd op de kunstacademie”, vertelt Monique. “Het nummer staat voor doorzettingsvermogen en het durven omgooien van het roer om vijf voor twaalf. Het tweede filmpje is als het ware gebaseerd op het werk en de struggles in de maanden ervoor, dat heeft Amina allemaal teweeggebracht.” 

Wat is jouw favoriete Songfestival-nummer? Laat het ons weten via social media!