Filmrecensie: ‘Songfestival bevat zonder Will Ferrell al genoeg humor’
Bron: Netflix

Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:

Vrijdag verschijnt op Netflix de nieuwe comedyfilm van Will Ferrell over het Eurovisie Songfestival: The Story of Fire Saga. Wij van Songfestival Update mochten de film exclusief al eerder zien.

Een ideaal Songfestival-avondje is pas compleet met een paar idiote inzendingen. De Verka’s en Serhat’s onder de Songfestival-inzendingen maken de avonden legendarisch. Het zijn juist deze inzendingen die het Eurovisie Songfestival ieder jaar geweldig maken, en juist hetgeen wat de comedyfilm Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga op het hakblok legt.

The Story of Fire Saga gaat over de IJslandse muzikanten Lars (Will Ferrell) en Sigrit (Rachel McAdams), die de kans van hun leven krijgen om hun vaderland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Lars weet al sinds dat hij ABBA in 1974 het Songfestival heeft zien winnen dat hij diezelfde droom achterna wil jagen: hij wil ook ooit de grootste entertainmentshow op aarde winnen. Als die mogelijkheid zich nu voordoet, grijpt hij samen met Sigrit deze kans aan om aan zijn vader (Pierce Brosnan) te bewijzen dat elke droom het waard is om voor te vechten.

Will Ferrell staat bekend om zijn hilarische films, maar het Songfestival bevat zonder Will Ferrell al genoeg humor. Amerikanen zullen de film geweldig vinden, want het is niet voor niets dat het Amerikaanse Songfestival niet van de grond komt. Voor ons Europeanen zullen de grappen die worden gemaakt rond de gekte en het extravagante van het Eurovisie Songfestival niet allemaal even grappig zijn, want juist deze kant van het liedjesfestijn vinden wij het allerleukst.

Die-hard Songfestival-fans zullen tijdens het kijken van de film dus wel even moeten slikken, maar zij moeten vooral hun verwachtingspatroon bijstellen. Verwacht geen film met een kijkje achter de schermen van het Songfestival. The Story of Fire Saga is een liefdesverhaal over twee jeugdvrienden, die al jarenlang om elkaar heen draaien en tijdens hun Songfestival-avontuur eindelijk de liefde voor elkaar uitspreken. De film gaat over veel meer dan het Songfestival. Het gaat over liefde, vriendschap, erkenning en dromen. Dat allemaal omhult met het Eurovisie Songfestival.

Het absolute hoogtepunt van de film zijn de kleine aanrakingen met de realiteit. Een glansrol is weggelegd voor oud-winnaar Salvador Sobral, wie wij wel als laatste in deze film had verwacht. Andere gastrollen zijn weggelegd voor Songfestival-helden als Loreen, Alexander Rybak, Conchita Wurst en Netta, maar ook recentere deelnemers als John Lundvik en Bilal Hassani duiken halverwege de film op in een geweldige sing-a-long. Hoewel de film bij sommige Songfestival-fans een beetje tegen het zere been zal schoppen, is het ook zeker een feest der herkenning.

Wij kijken liever naar het echte Eurovisie Songfestival, maar in dit Songfestival-loze jaar is de comedyfilm The Story of Fire Saga een leuk alternatief!

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga is vanaf vrijdag 26 juni te zien op Netflix.