Talpa sluit deal met Chinees mediabedrijf
Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:Talpa is een joint venture gestart met het Chinese mediabedrijf Zhejiang Tangde voor de gezamenlijke ontwikkeling en exploitatie van ruim 200 televisieformats van Talpa. Ook heeft het Chinese mediabedrijf de licentierechten van The Voice of China gekocht.
De deal tussen Talpa, het mediabedrijf dat is opgericht door John de Mol, en Zhejiang Tangde is goed voor 110 miljoen euro in drie jaar. Het mediabedrijf betaalt 60 miljoen dollar aan Talpa voor de licentierechten op The Voice of China en steekt 50 miljoen in de joint venture.
Het is nog niet bekend om welke 200 televisieformats het precies gaat. In elk geval wordt het dansprogramma Dance Dance Dance in productie genomen. Ook worden televisieprogramma’s The Voice Kids, The Big Picture en Weet Ik Veel genoemd als mogelijke formats voor Zhejiang Tangde.
The Voice of China is al vier seizoenen te zien in China. Ook Ik Hou Van Holland en Utopia zijn in China al te zien. “De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren”, zegt John de Mol.
“We vinden het geweldig om nieuwe ideeën aan te dragen voor de Chinese kijkers, zeker omdat ze massaal naar The voice of China kijken”, vervolgt de oprichter van Talpa. Begin dit jaar sloot De Mol ook al een deal met de Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf.
Talpa en TMG gaan samenwerken op het gebied van TV, radio en OTT (digitale televisie). De twee mediabedrijven zullen hun radiozenders Sky Radio, Veronica, Radio 538 en SLAM! bij elkaar onderbrengen. Ook neemt TMG een belang van 15 procent in het aandeel dat Talpa in SBS houdt.