Vernieuwende programmering en scherpe keuzes bij de NPO
Geschreven door Pieter JongsmaMeer dan 100 nieuwe programma's komend TV-seizoen bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Met iedere maand twee nieuwe programma's op NPO 1, meer kunst en cultuur op NPO 2 en NPO 3 wordt nog meer een televisienet voor jonge mensen.
'De NPO past de programmering grondig aan en maakt scherpe keuzes om de kijker nog meer te binden en ruimte te maken voor nieuwe programma's', zegt Frans Klein, de nieuwe directeur Televisie van de NPO.
Volgens Frans Klein is vernieuwing noodzakelijk voor de NPO. 'Om een breed publiek te blijven boeien en nieuwe jonge kijkers aan ons te binden. Om te blijven prikkelen en daar te zijn waar ons publiek is. Daarmee blijven we als publieke omroep van en voor iedereen. Met programma's met een duidelijk publiek signatuur: veelkleurig en divers, die het verhaal van Nederland vertellen.'
Het is volgens Klein onontkoombaar dat er oude vertrouwde programma's vervallen: 'Vernieuwen kan alleen als je ook durft te stoppen met programma's. Zeker nu komend seizoen de bezuiniging de NPO-programmering raakt.' Nieuws, documentaires, drama, kinderprogrammering en cultuur worden zoveel mogelijk ontzien. Er wordt wel relatief veel gesneden in amusement, human interest en sport.
Naast een vernieuwende en scherpe programmering is de komende jaren de belangrijkste opdracht om de televisiezenders goed aan te laten sluiten op een online en interactieve omgeving. Frans Klein: 'Zodat we ons publiek ook straks optimaal en overal kunnen bereiken.'
NPO 1
NPO 1 blijft de nationale zender met een sterke brede basisprogrammering waarin nieuws, actualiteit en nationale evenementen centraal staan. Populaire bestaande programma's worden benut om nieuwe programma's te lanceren. Concreet: elke maand starten minimaal twee nieuwe titels. De late-night programmering wordt aangepast: er komen nieuwe titels met bekende gezichten.
Nieuwe programma's: o.a. Pauw, Jinek, Heel Nederland kijkt sterren, Anita wordt opgenomen, Hidden kingdoms, Zij houden Nederland in leven.
NPO 2
NPO 2 blijft de journalistieke zender die de verdieping achter het nieuws brengt. Met onderzoeksjournalistiek, documentaires en maatschappelijk drama. In het nieuwe seizoen wordt NPO 2 nog meer het net voor kunst en cultuur. Zo verschuift Opium op donderdagavond naar primetime.
Nieuwe programma's: o.a. Brandpunt Profiel, Hollands hoop, Dood voor beginners, Dwars door Afrika, Top of the lake.
NPO 3
NPO 3 wordt komend seizoen omgebouwd tot een televisiezender voor jonge mensen (leeftijdsgroep 20-34 jaar) waar nauw samengewerkt gaat worden met NPO 3FM. NPO 3 krijgt een programmering die aansluit op de belevingswereld van deze jonge doelgroep en krijgt een sterke online component. Op NPO 3 zal zeer scherp worden geprogrammeerd op deze doelgroep: veel nieuwe programma's (komend seizoen meer dan 40 nieuwe titels) en ook snellere aanpassing van de programmering om met het publiek mee te bewegen.
Nieuwe programma's: o.a. Bureau Marokko, Catfish, Jojanneke in de prostitutie, Love at first kiss, Lubach Laat.