NTR komt met Nederlandse versie van het succesvolle 'Drunk'

NTR komt met Nederlandse versie van het succesvolle 'Drunk'

Geschreven door Pieter Jongsma

Vanaf donderdag 15 mei a.s. zendt de NTR op Nederland 3 het van oorsprong Noorse format 'Drunk' uit (21.00 uur). Een nuchtere benadering van alcoholgebruik onder jongeren, met wetenschappelijke tests, nieuwe inzichten en spannende portretten. Producent van het programma is Tuvalu Media.

Binge drinken, comazuipen en neknominaties. Het Nederlands wordt voortdurend verrijkt met nieuwe termen voor alcoholmisbruik door jongeren. Het bewijst dat de combinatie jeugd en alcohol nog altijd een probleem is, ook al is de wetgeving op dit gebied met ingang van 1 januari aangescherpt en is het kopen, hebben en drinken van alcohol beneden de achttien verboden.

Aanleiding voor die verscherping is een hausse aan recent wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de hersenen van jongeren nog veel langer doorrijpen dan altijd werd gedacht. Volgens sommige wetenschappers zelfs tot het dertigste levensjaar. Alcoholgebruik remt die ontwikkeling van cognitieve vermogens, zoals geheugen en aandacht. Maar tegelijk is duidelijk dat het waarschuwen voor die schadelijke effecten zelden het gewenste effect heeft bij de doelgroep van jongeren.

De NTR zendt op 15, 22 en 29 mei op Nederland 3 daarom het van oorsprong Noorse 'Drunk' uit, onder de voorlopige werktitel 'Bezopen'. Nu eens geen geheven wijsvingertje over wat mag en niet mag, maar nuchter wetenschappelijk onderzoek naar de precieze effecten van alcoholgebruik. Dat beschonken jongeren minder remmingen voelen ligt voor de hand. Maar word je ook creatiever? Slaap je beter? Worden gespierde mensen minder snel dronken dan dikke mensen? In Noorwegen was de serie een daverend succes, niet in de laatste plaats vanwege de gewaagde aanpak, een combinatie van reality en wetenschappelijke onderzoeken waarbij proefpersonen daadwerkelijk in de praktijk, na het drinken van alcohol, worden getest.

De voorbereidingen voor de serie zijn op dit moment in volle gang. De NTR en producent Tuvalu Media zijn nog op zoek naar vrijwilligers van minimaal 18 jaar oud die als proefpersoon willen optreden in de programma's. Dat alles uiteraard onder medische begeleiding. Aanmeldingen via [email protected].