Olympische Spelen van 2018 en 2020 toch bij de NOS

Olympische Spelen van 2018 en 2020 toch bij de NOS

Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:

De NOS heeft maandag een akkoord bereikt met Discovery Networks Benelux over een sublicentie voor de Olympische Spelen van 2018 in Pyeongchang en 2020 in Tokio. Door de sublicentie blijft de NOS op vrijwel dezelfde manier verslag doen van de Olympische Spelen zoals voorheen.

“Met respectievelijk 10 uur (2018) en 14 uur (2020) live sport per dag, met oog voor de internationale topsport en met de nadruk op de Nederlandse prestaties. Plus uiteraard interviews, reportages en voor- en nabeschouwingen”, laat de NOS maandag over de sublicentie weten.

Rechtenhouder Discovery Networks Benelux houdt in 2018 en 2020 twee sporten exclusief voor de eigen live uitzendingen, waaronder het ijshockeytoernooi tijdens de Spelen van 2018. De NOS mag wel samenvattingen uitzenden van de vier exclusieve sporten van Discovery Networks Benelux.

“Het Olympisch vuur brandt hier al sinds 1964 en door deze overeenkomst met Discovery Networks Benelux komen daar nu nog minstens vier jaar bij. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse publiek en voor de Nederlandse sport”, laat Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, trots weten.

Discovery is ook blij met de samenwerking met de NOS. “Doordat de Spelen nu zowel bij Eurosport als de NOS te zien zijn, kunnen we de Nederlandse kijker nog meer mooie programma's bieden over onze sporthelden”, zegt Alco de Jong, Country Manager van Discovery Networks Benelux.

Afgelopen juni maakte Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport, en het Internationale Olympische Comité (IOC) bekend dat Discovery de exclusieve multimedia rechten heeft aangekocht van de Olympische Spelen in de periode 2018-2024 voor 50 Europese landen.

De Olympische Spelen zijn ontzettend populair in Nederland. Meer dan 13,4 miljoen mensen (88% van de Nederlandse bevolking) keken in 2012 naar de Olympische Spelen in Londen bij de NOS. De Winterspelen in Sotchi werd zelfs door 14 miljoen mensen (91% van de bevolking) bekeken.