Vijf deelredacties De Telegraaf worden zelfstandig merk
Geschreven door Daniël SchalkDe vijf deelredacties van De Telegraaf, Telesport, De Financiële Telegraaf, Vrouw, Privé en Autovisie, krijgen meer ruimte om zichzelf als zelfstanding merk te verkopen. De redacties krijgen een eigen hoofdredacteur en kunnen meer activiteiten zoals publicaties op internet of op tv ondernemen.
Paul Jansen, die dinsdag is begonnen als hoofdredacteur van de krant, maakte dit nieuws dinsdag bekend in een interview met NRC Handelsblad. Jansen ontkent dat De Telegraaf-redactie zo wordt ‘opgeknipt’. Dit zou de reden zijn geweest tussen het conflict met oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs.
De tussenlaag van adjunct-hoofdredacteuren wordt mogelijk geschrapt en Jansen wil slechts één plaatsvervanger voor zijn taak als algemeen hoofdredacteur. Daaronder komen direct de chefs, de ‘hoofdredacteuren’ van de deelredacties. De plannen moeten nog worden uitgewerkt.
Voordat de plannen van de nieuwe hoofdredacteur daadwerkelijk worden ingevoerd moeten deze eerst nog langs de redactie, de ondernemingsraad en de Telegraaf Media Groep-leiding. Jansen vind dat de redactie zich minder moet richten op papier en meer digitale activiteiten moeten ontplooien
De Telegraaf moet zich meer onderscheiden op internet. De krant verliest al jaren lezers en dalen de afgelopen tijd de reclame-inkomsten van De Telegraaf. Ook veel andere dagbladen hebben te maken met dit probleem. Lezers gaan steeds vaker naar internet toe en de adverteerders volgen hen.